Tuning w motoryzacji

22Tuning samochodów z angielskiego oznacza wystrojenie, dekorowanie. W samochodach tuning jest coraz powszechniejszy, coraz modniejszy. Każdy właściciel, zwykle młody, chce sobie swój samochód zbajerować, chce aby on się wyróżniał wśród innych. Tuning wyróżnia się mechaniczny albo optyczny- muckowy. Jeśli chodzi o tuning mechaniczny- polega to na tym, aby samochód miał jeszcze lepsze osiągi, robił jeszcze lepsze wrażenie pod względem mechaniki. Modyfikuje się więc wtedy silnik, układ napędowy, paliwowy i podwozie samochodu. Dzięki temu samochód nie tylko jest szybszy, ale także i lepiej trzyma się drogi, nie wypada z zakrętów. Przy przerabianiu układu napędowego i paliwowego chodzi o poprawienie mocy i zwiększenie momentu obrotowego- czyli o większe przyspieszenie oraz o większą prędkość maksymalną. Można na przykład wymienić wałek rozrządu na sportowy, zamontować intercooler (jeśli posiadamy silnik turbo), możemy wymienić tłoki i korbowody na kute, możemy także zmienić gaźnik, zmienić fazy rozrządu, zastosować energetyczne świece zapłonowe, zamontować filtr powietrza, który będzie miał większą przepustowość. Aby zrobić tuning mechaniczny można także zastosować tłumik z obniżonym poziomem oporów przepływu spalin, można wypolerować i wyprostować rury układu dolotowego i wydechowego, zamontować turbosprężarkę oraz wymienić skrzynię biegów na sportową. Jeśli zaś pragniemy uzyskać lepszą przyczepność do podłoża, możemy zastosować modyfikację podwozia: wzmocnić hamulce, wymienić stare felgi na alufelgi, ponieważ te obniżają masę koła, obniżyć zawieszenie i zmienić jego parametry- aby obniżyć środek ciężkości. Możemy także wymienić mechanizm różnicowy i zamontować mechanizm, który będzie miał podwyższony współczynnik tarcia- to poprawi nam sterowność samochodu. Tuning to także montaż elementów, które zagwarantują nam większe bezpieczeństwo- np. pięcio- punktowe pasy bezpieczeństwa, klatka w samochodach sportowych, dodatkowe oświetlenie, reflektory). Niestety w Polsce często można spotkać samochody po tuningowu, dość- ładnie mówiąc- nie udanym. Początkujący mechanicy lub miłośnicy samochodów postanawiają podbajerować swój samochód i niestety- efekt zwykle jest całkowicie odwrotny od oczekiwanego. Tzw. Wiejski tuning. Często zdarza się, że amatorzy tuningu samochodowego źle montują spojler, przez co zamiast zwiększać prędkość- tylko zwiększa on opór powietrza, a więc i ciężej się przyspiesza. Tak zwany „wiejski tuning”, czy „agrotuning” to zwykle tuning optyczny- do tego przesadzony. Często zwolennicy takiego tuningu naklejają sobie naklejki na samochód, które mówią nam np. jaki silnik ma samochód (gdy tak naprawdę takiego nie ma i mieć nie ma prawa). Istnieje także coś takiego jak tuning elektroniczny. Polega to na elektronicznym zwiększeniu mocy silnika poprzez np. tzw. „zchipowanie”. Dzięki zmianom w elektronice można zmienić maksymalną prędkość samochody, obroty maksymalne, stosunek paliwa do powietrza, ciśnienie doładowania oraz kąt zapłonu i czas wtrysku.