Wpisy z kategorii Sportowe

Samochody Formuły 1

21Z powodu ostatnich sukcesów naszego rodaka, Roberta Kubicy, oglądamy wyścigi Formuły 1. My, Polacy, mam tendencję do tego, że gdy nasz rodak, osoba z naszego kraju odnosi sukcesy w danym sporcie, nagle jesteśmy niesamowitymi kibicami i znawcami danego sportu. I tak też stało się z Kubicą. Warto jednak co nieco dowiedzieć się na temat bolidów- samochodów Formuły 1. Bolidy to jednoosobowe samochody Formuły 1. Mają otwarte nadwozie i koła, które wystają z kokpitu. Taki bolid się buduje i projektuje przez setki godzin w tunelu aerodynamicznym. Koszty takiej budowy bardzo często przekraczają 100 milionów dolarów. Aerodynamika tychże samochodów jest tak zaprojektowana, aby był jak najlepszy docisk do ulicy, do podłoża tak, żeby jak najmniej stracić na prędkości i przyspieszeniu. Mistrzostwa Świata Formuły 1 odbywają się corocznie od roku 1950. Wyścig znany jest także jako Grand Prix. Jest to największy i najpopularniejszy taki wyścig na świecie. Pierwszym mistrzem świata w tych zawodach był Włoch Giuseppe Farina jadący Alfą Romeo podczas pierwszego wyścigu Formuły 1- w 1950 roku. Wcześniej wspomniany, Robert Kubica, jest pierwszym i jedynym Polakiem biorącym udział w Formule 1. Jego debiut przypadł na rok 2006- reprezentował BMW Sauber. Wygrał Grand Prix Kanady w 2008 roku- dzięki temu został okrzyknięty pierwszym i jak na razie jedynym zwycięzcą tego wyścigu w Polsce. W roku 2010 Robert Kubica zmienił barwy zespołu- z BMW Sauber na Renault F1 Team. Jeśli chodzi o budowę takiego samochodu wyścigowego, jest on stworzony tak, aby był jak najszybszy, jak najlżejszy oraz miał jak najbardziej opływowy kształt (brak oporów powietrza). Często też od kierowców wymagane jest utrzymanie odpowiedniej wagi, ponieważ podwyższenie się jej może doprowadzić do porażki- przez to, że samochód będzie gorzej przyspieszał. Silnik w Bolidzie zamontowany jest zaraz za fotelem kierowcy i ma moc około 750 KM. Autko posiada półautomatyczną skrzynię biegów, która posiada maksymalnie siedem biegów (oraz jeden wsteczny, który jest obowiązkowy). Kierowca zmienia biegi bez odrywania rąk od kierownicy- dźwignie zmiany biegów znajdują się przy kierownicy. Kierowca w zależności od tego czy chce bieg zwiększyć, czy zredukować, ciągnie łopatkę w odpowiednią stronę. Oczywistym jest także, że samochód, który potrafi jeździć z tak zabójczą prędkością, musi palić bardzo dużo- jest to około 70 litrów na 100 kilometrów. Mimo, iż wydają się to naprawdę duże ilości, samochody te posiadają dużą wydajność paliwową. Kombinezony kierowcy także muszą być ze specjalnego materiału- nazywa się NOMEX. Musi bowiem on wytrzymać ogromną temperaturę przez ponad 30 sekund (około 850oC). Kask także musi mieć specjalne otwory i musi być specjalnie zbudowany, aby nawet przy ogromnej prędkości, zapewnić odpowiednią ochronę i wentylację. Kolejną ciekawostką dotyczącą Formuły 1 może być także to, iż dyrekcja wyścigu wyznacza limity wyścigów odbywających się w ciągu sezonu- obecnie limit ten wynosi 20 wyścigów.

Tuning w motoryzacji

22Tuning samochodów z angielskiego oznacza wystrojenie, dekorowanie. W samochodach tuning jest coraz powszechniejszy, coraz modniejszy. Każdy właściciel, zwykle młody, chce sobie swój samochód zbajerować, chce aby on się wyróżniał wśród innych. Tuning wyróżnia się mechaniczny albo optyczny- muckowy. Jeśli chodzi o tuning mechaniczny- polega to na tym, aby samochód miał jeszcze lepsze osiągi, robił jeszcze lepsze wrażenie pod względem mechaniki. Modyfikuje się więc wtedy silnik, układ napędowy, paliwowy i podwozie samochodu. Dzięki temu samochód nie tylko jest szybszy, ale także i lepiej trzyma się drogi, nie wypada z zakrętów. Przy przerabianiu układu napędowego i paliwowego chodzi o poprawienie mocy i zwiększenie momentu obrotowego- czyli o większe przyspieszenie oraz o większą prędkość maksymalną. Można na przykład wymienić wałek rozrządu na sportowy, zamontować intercooler (jeśli posiadamy silnik turbo), możemy wymienić tłoki i korbowody na kute, możemy także zmienić gaźnik, zmienić fazy rozrządu, zastosować energetyczne świece zapłonowe, zamontować filtr powietrza, który będzie miał większą przepustowość. Aby zrobić tuning mechaniczny można także zastosować tłumik z obniżonym poziomem oporów przepływu spalin, można wypolerować i wyprostować rury układu dolotowego i wydechowego, zamontować turbosprężarkę oraz wymienić skrzynię biegów na sportową. Jeśli zaś pragniemy uzyskać lepszą przyczepność do podłoża, możemy zastosować modyfikację podwozia: wzmocnić hamulce, wymienić stare felgi na alufelgi, ponieważ te obniżają masę koła, obniżyć zawieszenie i zmienić jego parametry- aby obniżyć środek ciężkości. Możemy także wymienić mechanizm różnicowy i zamontować mechanizm, który będzie miał podwyższony współczynnik tarcia- to poprawi nam sterowność samochodu. Tuning to także montaż elementów, które zagwarantują nam większe bezpieczeństwo- np. pięcio- punktowe pasy bezpieczeństwa, klatka w samochodach sportowych, dodatkowe oświetlenie, reflektory). Niestety w Polsce często można spotkać samochody po tuningowu, dość- ładnie mówiąc- nie udanym. Początkujący mechanicy lub miłośnicy samochodów postanawiają podbajerować swój samochód i niestety- efekt zwykle jest całkowicie odwrotny od oczekiwanego. Tzw. Wiejski tuning. Często zdarza się, że amatorzy tuningu samochodowego źle montują spojler, przez co zamiast zwiększać prędkość- tylko zwiększa on opór powietrza, a więc i ciężej się przyspiesza. Tak zwany „wiejski tuning”, czy „agrotuning” to zwykle tuning optyczny- do tego przesadzony. Często zwolennicy takiego tuningu naklejają sobie naklejki na samochód, które mówią nam np. jaki silnik ma samochód (gdy tak naprawdę takiego nie ma i mieć nie ma prawa). Istnieje także coś takiego jak tuning elektroniczny. Polega to na elektronicznym zwiększeniu mocy silnika poprzez np. tzw. „zchipowanie”. Dzięki zmianom w elektronice można zmienić maksymalną prędkość samochody, obroty maksymalne, stosunek paliwa do powietrza, ciśnienie doładowania oraz kąt zapłonu i czas wtrysku.

Najszybsze motocykle świata

27Na świecie istnieje mnóstwo motocykli, które potrafią osiągnąć naprawdę bardzo zawrotne prędkości. Jednak za najszybszy motocykl świata uważa się Suzuki Hayabusa. Suzuki Hayabusa to motocykl sportowo- turystyczny. Wprowadzony został na rynek w 1999 roku. Uważa się go za najszybszy, jednak w 2001 roku producent zdecydował się niestety na obniżenie jego osiągów. Motocykl ten ciężko zakwalifikować do którejś z grup. Jest więc uważany jako motocykl sportowo- rekreacyjny. Bowiem jego gabaryty nie odpowiadają motocyklowi sportowemu, zaś pochyłe siedzenie wskazuje na przeznaczenie właśnie sportowe. Hayabusa to pierwszy produkowany motocykl, który jest w stanie przekroczyć 300 km/godzinę. Ten motocykl został tak zaprojektowany, aby był jak najbardziej aerodynamiczny. Ma więc bardzo opływowe kształty. Mówi się, że gdy tylko przejedzie się Hayabusą- od razu rodzi się w człowieku pragnienie posiadania jej. Hayabusa przyspiesza bardzo szybko. Wydaje się nam, że dopiero co ruszyliśmy- a tu już po kilku sekundach 200 km/godzinę. A to dla tego motocyklu bułka z masłem. Motocykl więc mogą użytkować tylko wytrawni motocykliści, którzy wiedzą co w trawie piszczy i którzy potrafią zachować się na drodze. Jadąc bowiem z prędkością 200 km/godzinę pokonujemy ok. 60m w ciągu jednej sekundy. Warto dodać, że reakcja człowieka trwa 1-1,5 sekundy. Jak wiele więc może się wydarzyć jadąc 200 km/godzinę jeszcze zanim zdążymy zareagować. Ten motocykl więc mogą użytkować tylko osoby bardzo odpowiedzialne, które jeżdżą z rozumem i potrafią zachować umiar. Jak widać motoryzacja straszliwie pędzi do przodu. To przecież nie tylko najszybsze motocykle, najszybsze samochody, ale także i wiele innych pojazdów, bez których nie potrafimy wyobrazić sobie życia. Szybkie samochody, czy motocykle takie jak Suzuki Hayabusa to przecież tylko dodatek, tylko rozrywka. To sprzęty, dzięki którym możemy się dobrze bawić, zażyć trochę adrenaliny, jednak nie są nam one niezbędne. Doceńmy więc też takie maszyny, takie cuda i wytwory techniki jak wywrotki, koparki, auta dostawcze i wiele innych. Bez nich przecież nie mielibyśmy gdzie mieszkać, bo kto przywiezie na budowę niezbędne materiały? Nie mielibyśmy co jeść, bo jak do sklepu miałby trafić towar? Nie mielibyśmy także jak dotrzeć do pracy, która często jest oddalona o kilkanaście, albo nawet i kilkadziesiąt kilometrów. Bez motoryzacji więc raczej nie wyobrażamy sobie życia. Każdy człowiek jest teraz mobilny i prawdopodobnie nie dałby sobie rady, gdyby wzięto mu samochód. Jednak motoryzacja to także i minusy- silniki spalinowe bowiem niesamowicie zanieczyszczają nasze środowisko. Jednak my cały czas mkniemy do przodu tworząc samochody coraz bardziej ekologiczne, jeżdżące na biopaliwo lub hybrydowe, które nie zanieczyszczają przyrody. Jeszcze kilka lat i problem ochrony środowiska zniknie- powstaną samochody i wiele innych rzeczy w 100% ekologicznych. Jednak czy przebije coś jazdę Suzuki Hayabusa…? To pytanie pozostawmy bez odpowiedzi.

Samochody sportowe

18Samochody sportowe są to takie samochody osobowe, które mogą osiągać bardzo duże prędkości podczas jak najkrótszego czasu oraz są one bezpieczne podczas szybkiej jazdy. Samochody sportowe powinny posiadać zawieszenie, które umożliwi im bezpieczne pokonywanie trasy oraz zakrętów z dużą prędkością, specjalne opony, które będą gwarantowały świetną przyczepność do drogi. Muszą mieć także dobry układ hamulcowy, gdybyśmy trochę za bardzo przeszaleli i musieli nieco zwolnić oraz nadwozie z niskim współczynnikiem oporu powietrza. Samochody sportowe często posiadają także spoiler. Dzięki niemu opony mają zwiększony nacisk na nawierzchnię i auto ma lepszą przyczepność oraz zwiększa to prędkość. Najsłynniejszym sportowym samochodem jest chyba Ferrari. Jest to włoska marka samochodów sportowych. Marka ta została założona w 1947 roku przez Enzo Ferrari. Ferrari należy do koncernu Fiata. Ferrari ma swoją siedzibę we Włoszech w Maranello. Prawdziwe Ferrari powinno być pomalowane na czerwono- wywodzi się to od tego, że założyciel Ferrari właśnie tak malował swoje samochody. Kolejną marką samochodów, która kojarzona jest ze sportowymi jest Porsche. Jest to niemiecka marka samochodów z siedzibą w Zuffenhausen. Porsche zostało założone w 1947 roku przez Ferdynanda Porsche w Austrii. Pierwsze Porsche zawierało bardzo dużo części z Volkswagena Garbusa- między innymi silnik i amortyzatory. Porsche to bardzo dobra marka samochodów. Do 2000 roku marka ta wygrała ponad 24000 rajdów i różnych wyścigów. Porsche specjalizuje się raczej na odcinkach o długim dystansie. Porsche to jednak nie tylko samochody stricte sportowe- to także świetne wykonanie, niezawodność oraz praktyczność. W Polsce obecnie istnieją 4 salony Porsche- pierwszy został otwarty w 2006 roku w Warszawie. Kolejne są w Sopocie, Poznaniu oraz w Katowicach. Pagani Zonda to także sportowy samochód, choć raczej mniej znany. To jedne z najdroższych samochodów świata. Produkowany we Włoszech w liczbie 25 sztuk rocznie (od 1999 roku jest produkowany). Jest to jedne z najrzadszych i najmniej spotykanych samochodów na świecie. Lamborghini to także samochód sportowy. Producenci tej marki nie zajmują się jednak tylko produkcją sportowych aut, ale także i ciągników rolniczych oraz pojazdów wodnych. Każdy z nas chciałby mieć taki samochód sportowy, jednak niestety nie wszystkich nas na to stać. Takie samochody to wydatek rzędu kilkuset tysięcy, albo nawet i kilku milionów złotych- oczywiście wszystko zależy od modelu, marki oraz wyposażenia. Ponadto polskie drogi niestety nie nadają się do tego, aby nowe Ferrari z super niskim zawieszeniem na nie wyjechało- byłoby to po prostu niemożliwe. Jednak przejażdżka super sportowym samochodem to marzenie chyba każdego mężczyzny. Możemy więc wybrać się chociaż na profesjonalny tor gokartowy, gdzie bezpiecznie i bez problemu, a przede wszystkim za przystępną nam cenę będziemy mogli sobie szybko pojeździć po torze wyścigowym. Możemy także zaprosić znajomych i zorganizować turniej wyścigowy. Dobra zabawa i świetne wrażenia gwarantowane.