Samochody Formuły 1

21Z powodu ostatnich sukcesów naszego rodaka, Roberta Kubicy, oglądamy wyścigi Formuły 1. My, Polacy, mam tendencję do tego, że gdy nasz rodak, osoba z naszego kraju odnosi sukcesy w danym sporcie, nagle jesteśmy niesamowitymi kibicami i znawcami danego sportu. I tak też stało się z Kubicą. Warto jednak co nieco dowiedzieć się na temat bolidów- samochodów Formuły 1. Bolidy to jednoosobowe samochody Formuły 1. Mają otwarte nadwozie i koła, które wystają z kokpitu. Taki bolid się buduje i projektuje przez setki godzin w tunelu aerodynamicznym. Koszty takiej budowy bardzo często przekraczają 100 milionów dolarów. Aerodynamika tychże samochodów jest tak zaprojektowana, aby był jak najlepszy docisk do ulicy, do podłoża tak, żeby jak najmniej stracić na prędkości i przyspieszeniu. Mistrzostwa Świata Formuły 1 odbywają się corocznie od roku 1950. Wyścig znany jest także jako Grand Prix. Jest to największy i najpopularniejszy taki wyścig na świecie. Pierwszym mistrzem świata w tych zawodach był Włoch Giuseppe Farina jadący Alfą Romeo podczas pierwszego wyścigu Formuły 1- w 1950 roku. Wcześniej wspomniany, Robert Kubica, jest pierwszym i jedynym Polakiem biorącym udział w Formule 1. Jego debiut przypadł na rok 2006- reprezentował BMW Sauber. Wygrał Grand Prix Kanady w 2008 roku- dzięki temu został okrzyknięty pierwszym i jak na razie jedynym zwycięzcą tego wyścigu w Polsce. W roku 2010 Robert Kubica zmienił barwy zespołu- z BMW Sauber na Renault F1 Team. Jeśli chodzi o budowę takiego samochodu wyścigowego, jest on stworzony tak, aby był jak najszybszy, jak najlżejszy oraz miał jak najbardziej opływowy kształt (brak oporów powietrza). Często też od kierowców wymagane jest utrzymanie odpowiedniej wagi, ponieważ podwyższenie się jej może doprowadzić do porażki- przez to, że samochód będzie gorzej przyspieszał. Silnik w Bolidzie zamontowany jest zaraz za fotelem kierowcy i ma moc około 750 KM. Autko posiada półautomatyczną skrzynię biegów, która posiada maksymalnie siedem biegów (oraz jeden wsteczny, który jest obowiązkowy). Kierowca zmienia biegi bez odrywania rąk od kierownicy- dźwignie zmiany biegów znajdują się przy kierownicy. Kierowca w zależności od tego czy chce bieg zwiększyć, czy zredukować, ciągnie łopatkę w odpowiednią stronę. Oczywistym jest także, że samochód, który potrafi jeździć z tak zabójczą prędkością, musi palić bardzo dużo- jest to około 70 litrów na 100 kilometrów. Mimo, iż wydają się to naprawdę duże ilości, samochody te posiadają dużą wydajność paliwową. Kombinezony kierowcy także muszą być ze specjalnego materiału- nazywa się NOMEX. Musi bowiem on wytrzymać ogromną temperaturę przez ponad 30 sekund (około 850oC). Kask także musi mieć specjalne otwory i musi być specjalnie zbudowany, aby nawet przy ogromnej prędkości, zapewnić odpowiednią ochronę i wentylację. Kolejną ciekawostką dotyczącą Formuły 1 może być także to, iż dyrekcja wyścigu wyznacza limity wyścigów odbywających się w ciągu sezonu- obecnie limit ten wynosi 20 wyścigów.