Najciekawsze wyposażenia pojazdów

6Motoryzacja to wiadomo- wszystkie pojazdy zmechanizowane. Jednak najbardziej interesują nas samochody. To właśnie te są najczęściej wybierane jako środek transportu, są najwygodniejsze, wszędzie nimi dojedziemy. Samochody obecnie są coraz bardziej nowoczesne, coraz bardziej skomputeryzowane. Wszystko teraz jest w elektronice, czasami nawet ciężko połapać się od czego jest który guzik ;). Kupując teraz auto wybieramy nie tylko markę i model- ale także i wiele innych rzeczy. Począwszy na kolorze, a skończywszy na całym wyposażeniu. Często wyposażenie może nam nawet i podwoić cenę samochodu (w końcu za wszystko trzeba płacić). Wybieramy wspomniany wcześniej kolor- lecz jeśli wybierzemy nietypowy to nie tylko będziemy musieli słono zapłacić, ale także i poczekać nawet do kilku tygodni na samochód! Wybieramy także opcje klimatyzacji, tapicerki, elektrycznych szyb i wielu innych. Ale to raczej w autach bardziej przyziemnych, dostępnych dla prawie każdego człowieka, po prostu możliwych do kupna. Jednak przyglądając się tym droższym, wręcz paskudnie drogim i ekskluzywnym, możemy się lekko zdziwić… Kupując Porsche, jeśli chcemy samodzielnie odjechać nim z produkcji (samodzielnie go odebrać) musimy dopłacić nawet do 5 tysięcy złotych!! Jeśli w tym samym aucie zażyczymy sobie szyby dźwiękochłonne, dopłacimy ponad 6 tysięcy złotych. Emblemat Porsche wytłaczany na fotelach także możemy sobie zamówić… to już za 2 tysiące. Możemy nawet zamówić sobie malowanie obudowy spryskiwaczy- jest to koszt rzędu 1 tysiąca złotych. W BMW serii 7 z kolei możemy dopłacić 9 tysięcy złotych za… rozkładane z tyłu stoliki dla podróżujących. 17 tysięcy złotych kosztują elektrycznie sterowane zasłonki w tylnych szybach. Do Mercedesa G 55 AMG za blisko 600 tysięcy złotych, gdy dopłacimy 4656zł dostaniemy rozkładaną z tyłu, jednoosobową ławeczkę. To są jednak rzeczy tylko dla bogatszej społeczności, zaś Ci zwykli, „szarzy” ludzie także mają nie lada kłopot z doborem wyposażenia. Pierwszą taką rzeczą jest Anti-Lock Braking System (zwany ABSem) – jest to układ antypoślizgowy. Dzięki temu systemowi przednie koła samochodu się nie zablokują i auto nie wpadnie w poślizg. Jednak kierowcy niedoświadczeni jazdą z tym układem muszą się dopiero nauczyć jeździć takim autem- system ten wydłuża bowiem nieco drogę hamowania. EDS (Electronic Differential Lock)- to elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. System ten umożliwia np. bezpieczne ruszenie auta, gdy np. jedno z kół stoi na bardzo śliskiej nawierzchni. ESP jest to układ, który stabilizuje tor jazdy wtedy, gdy jedziemy drogą dość zawiłą, i gdy nasze manewry są kłopotliwe i trudne. Gdy po prostu auto wypada z toru jazdy, system ten reaguje i przyhamowuje koła. Dzięki temu systemowi nawet na ostrych zakrętach przy sporej prędkości, auto nie wypadnie z toru jazdy i będzie trzymać się drogi. Jest jeszcze wiele innych systemów, które można sobie zażyczyć przy wyposażeniu, ale nie sposób ich wszystkich wymieniać. Każde nowe auto teraz nawet w podstawowym wyposażeniu ma np. ABS, który ułatwia jazdę.